Ryggen er din fremtid

Ryggen er din fremtid - fælles for os alle

Jeg har overværet et meget interessant foredrag her i mit lokalområde. Foredraget blev holdt af afspændingspædagog Hanne Jensen. Hun var en meget dygtig underviser.

Tanken med foredraget var, at oplyse om hvordan vi slider på vores krop og hvordan vi kan forebygge og også afhjælpe.

Det vi gør i vores hverdag tæller rigtig meget.

Ikke alle som var til stede havde smerter, men som der blev sagt blev der også nævnt mange gode tips til at undgå at få smerter, så foredraget var til gavn for alle.

Vores viden om vores krop er en stor hjælp.

Musklerne er med til at beskytte vores knogler og led. Derfor skal vores muskler holdes stærke, så de kan gøre det de skal. Det er de færreste sygdomme/slid som kommer i musklerne. Det er derimod knogler og led som bliver ramt af sygdom eller som bliver slidt ned eller belastet.

Rygsøjlen består af 24 knoglehvirvler som danner led med hinanden.

12. juni 2016

Et godt råd er at betragte en rygsøjle som går helt fra nakken og ned til korsbenet. Bemærk at rygsøjlen har to svaj - eet ved nakken og eet ved lænden. Du skal gøre ALT hvad du kan for at bevare disse svaj. Du skal ikke udligne dem ved at sidde eller gå på forskellige måder - du skal derimod gå og sidde så du bevarer disse svaj. Hanne Jensen gjorde meget ud af at vi forstod dette. Fx. når du sidder i en sofa, så bliver lændesvajet ofte udlignet fordi vi sidder som vi gør.....og det er faktisk forkert. Vi skal hellere placere en pude i ryggen eller lignende, så lændesvajet forbliver som det er tiltænkt.

Kom ikke ud i yderstillinger. Dette var et andet godt råd. Belastningen er stor når vi er i yderstillinger, så kom ikke derud.

Knogler og led kan godt klare belastning - men de kan ikke klare OVERbelastning.

Som tiden går og du bliver ældre, så sæt dig som mål at du vil være selvhjulpen i eget hjem. Brug din krop og opgiv ikke. Din krop er bygget til bevægelse, så brug den så meget du kan. Når du holder din krop igang, kan du ofte mindske smerter og derved vil du også mindske dit medicinforbrug. Medicin er skadeligt for kroppen.

Et godt råd til sidst: Den bedste stilling er altid en anden. 

Tænk over den sætning.

 

 

Rygskolen

Mange kommuner har rygskole-kurser. Søg og se hvad din kommune kan tilbyde.

Søg fx. på LOF Rygskole og se hvad der er i dit nærområde. Klik her.

God fornøjelse og god bedring med ryggen.

 

1 kommentar(er)

Skriv gerne hvad du synes om mit blogindlæg, klik her (din mail adresse bliver ikke synlig)

2016.06.14 Skrevet af Lene
Tak for indlægget. Det er nogle nyttige oplysninger, som det er godt at huske. Kh Lene