Nudging i praksis

Muligvis vil du have mest glæde af dette blogindlæg hvis du først læser indlægget fra 11. november (KLIK) hvor jeg introducerer det foredrag som jeg overværede i går.

De to diætister Stine (tv) og Lotte (th) fortalte med humor i stemmen hvordan vi kan nudge os selv og andre i det daglige. Det skal jo ikke bare være hypotetiske råd - vi har jo brug for nogle praktiske eksempler og alle os som overværede dette to-timers foredrag fik mange gode råd med på vejen.

1. december 2015

Det handler om at gøre livet lettere for sig selv - samtidig med at vi gerne selv vil bestemme hvad vi gør. Foredraget handlede hovedsagelig om spisevaner, da det for nogle er et stort problem at de spiser for meget og forkert og det giver overvægt som de ikke selv kan tackle. Men vi kan vel alle bruge pricipperne og gøre dem til vores egne.

BORD - DÆK DIG var een af de mange velvalgte overskrifter. Man kan nemlig ændre på rammerne omkring sin spisning og på den måde ændre sin måde at spise på. Det er nok naturligt at vi laver rigelig mad, da vi jo laver maden mens vi er sultne. Hvis man laver mad til to dage, vil det være en hjælp at stille den ene del i køleskabet med det samme (ellers bliver den måske spist på den forkerte aften!). Hvis man øser sin portion op på tallerkenen i køkkenet er man mindre tilbøjelig til at tage 2. gang. Du kan også vælge at spise af en mindre tallerken end du er vant til, så vil du helt automatisk tage mindre mad op på din tallerken. En pudsig ting som blev nævnt var, at hvis man skulle spise ris, så kunne man spise dem med pinde, så ville man føle mætheden mens man spiser, da spisningen sikkert ville gå lidt langsommere. Hvis ikke man lige har mod på det, så kan man i det mindst vælge mindre op-øse-skeer; det vi også gøre een mere bevidst om hvor meget / hvor lidt man tager op på sin tallerken.

Men naturligvis tage de store skeer i salaten eller grønsagerne - dem skal vi jo have rigeligt af.

Efter maden kommer den - for de fleste - naturlige lækkersult - og hvad skal man gøre ved den?

Hvis man holder sig beskæftiget med et eller andet, så vil man ikke føle den samme stærke trang til noget "lækkert". Man kan hjælpe sig selv ved ikke at have noget "lækkert" i sit hjem - hvis man ligefrem har en slikskuffe, så er det jo nemt at gå ud til lige netop den skuffe. Hvis man alligevel har slik og søde sager i hjemmet, kan man gøre det mere besværligt at få det frem - måske stille det højt oppe, bag noget andet osv., der er jo ingen der siger at det er forbudt at spise de ting man selv har indkøbt - det er jo et valg man træffer, men det er godt at være BEVIDST om det valg man træffer. Og det vil man være hvis det kræver nogle handlinger at finde slikket frem. Det vil være godt at beslutte at lægge det over i en mindre skål, så har man bevidst besluttet sig for en mindre portion og så kræver det alligevel lidt ekstra at gå ud og tage endnu en portion. 

Her taler vi virkelig om at "nudge" sig selv.

Det er nemlig den UBEVIDSTE spisning som giver de ekstra mange kalorier - dér hvor man bare spiser og snakker og ser TV og faktisk ikke kan huske om man har spist en hel eller en halv plade Marabou.

Lad os lige vende tilbage til den skål som man putter sit slik op i.....der er nemlig gjort forsøg med om det er godt eller skidt at skålen er gennemsigtig eller ej. Der spises mere af gennemsigtige skåle end af ikke-gennemsigtige skåle. Tænk engang. Det er beviseligt.

DU SPISER HVAD DU SER.

Så hvis du ikke hele tiden kan se slik, nødder, småkagere eller lign. så spiser du helt ubevidst mindre....dermed ikke sagt at du ikke spiser noget - men du spiser faktisk mindre.

Nu vil taler om slik - så er det heller ikke ligemeget om det er pakket ind. Guldkarameller som er pakket ind - vil naturligt efterlade de mange små stykker papir som vil fylde på den plads hvor du sidder (medmindre du skubber dem hen til naboen). Det vil helt UBEVIDST gøre dig opmærksom på hvor mange karameller du har spist og det vil få dig til at holde igen - nu du skulle til at tage flere.

Talemåden er: Slikpapir er godt, slikpapir skaber skrald og skrald skaber opmærksomhed og du bliver mere bevidst om hvad du gør.

Ovenover er nævnt mange ting som foregår i ens eget hjem. Men når man ikke er på hjemmebane kan man jo ikke bestemme helt så meget selv....eller kan man?

Slik, chokolade og kage på arbejdspladsen - ja, hvad skal man gøre? Man skal beslutte sig for hvad man vil gøre og HOLDE SIG TIL SIN BESLUTNING.

Kaffeautomater er meget indbydende og kan tilbyde mange slags kaffe - men tilbyder altså også en masse sukker. Tænk på det.....sort kaffe indeholder ikke ekstra kalorier.

Kage på bordet  - ja, du er jo ikke ansat til at "tage dig af kagen" medmindre du arbejder hos en Bager. Hjælp hinanden til ikke at "nøde" hinanden og skær kagen i små stykker - så kan man nyde et lille stykke kage i stedet for et stort stykke (eller flere store stykker). Og hvis der skal stilles noget frem i skåle - så fravælg de gennemsigtige skåle.

Har du lyst til at læse flere guldkorn fra samme (slik)skuffe - så følg Stines og Lottes blog HER - her bliver også berørt emner som dét at gå ud og handle, kundevognens størrelse, smagsprøver i butikkerne, når du går på restaurant og buffeten ser indbydende ud, hvad vælger du at spise når du går i biografen osv. 

Har jeg nudget dig lidt nu???

2 kommentar(er)

Skriv gerne hvad du synes om mit blogindlæg, klik her (din mail adresse bliver ikke synlig)

2015.12.06 Skrevet af Pigen på Stigen
Tak til min Genbo - ja, jeg synes også det var interessant og jeg tænker mere over hvad jeg gør og ikke gør. Altid godt med lidt til "hjernen".
2015.12.04 Skrevet af Genboen
Godt indlæg/referat fra arrangementet i Faxe. Jeg syntes der var mange gode emner og har brugt lidt af det;)